Verbindende communicatie

Verbindende communicatie en bemiddeling

Samenwerken met anderen, een bedrijf kopen of verkopen, een familiebedrijf runnen, … het zijn maar enkele voorbeelden van situaties waarbij er professionele conflicten kunnen ontstaan. Conflicten die soms moeilijk of onmogelijk op te lossen zijn zonder de hulp van een professionele bemiddelaar. Een taak die medezaakvoerder en bedrijfsbemiddelaar Eddy Claesen graag op zich neemt.

Behoeftes erkennen

In de zoektocht naar de oplossing voor een conflict ligt de focus meestal op het inhoudelijke aspect van het probleem. Eddy Claesen gebruikt verbindende communicatie en focust in zijn aanpak eerst op de relationele dimensie. Want het is pas wanneer de onderlinge relaties goed zijn en de behoeften van iedereen rond de tafel erkend worden, dat je tot een gedragen inhoudelijke oplossing kunt komen.

Balans herstellen

Een onevenwicht tussen geven en ontvangen ligt vaak aan de basis van een verstoorde relatie. Het is dus ook vaak de (onderliggende) oorzaak van een conflict. Iedereen heeft een emotionele bankrekening. Geef je meer dan je ontvangt, of krijg je geen of onvoldoende (h)erkenning of waardering voor wat je geeft of doet? Dan ervaar je dat als onrechtvaardig en is er geen goede balans tussen geven en ontvangen. Verbindende communicatie helpt het evenwicht herstellen en brengt inzicht in wat de andere niet gekregen heeft.

Wil je meer weten over verbindende communicatie? Of ben je op zoek naar een ervaren bemiddelaar om een professioneel conflict op te lossen?

Neem dan gerust contact met ons op.